-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30341 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

منظور از توفيق چيست؟ عوامل جذب و دفع آن كدام است؟

توفيق فراهم ساختن مقدمات براي وصول به مقصود است و سلب توفيق از ميان بردن آن ها است.[6] در لغت توفيق به معناي سازوار و موافق گردانيدن اسباب است.[7] معمولاً لفظ توفيق در به هم رسيدن امور خير است، نه در امور شر. قرآن مجيد مي فرمايد: و ما توفيقي إلا بالله توفيق تنها از جانب خدا است .[8] از امام صادق(ع) دربارة اين آيه سؤال شد، حضرت فرمود: چون بنده اي را ببيني كه خدا را اطاعت مي كند و عملش طبق دستور خدا است، وي به توفيق دست يافته و چنين بنده اي موفق است، يا هنگامي كه وي به انجام گناهي تصميم مي گيرد، مي بيني خداوند بين او و گناه مانعي ايجاد مي كند كه به آن گناه دست نيابد، اين توفيق است.[9]

مردي به امام كاظم(ع) عرض كرد: مگر من قادر به انجام تكاليفم نمي باشم؟

فرمود: قدرت از نظر تو چيست؟ وي گفت: توان بر كار.

فرمود: آري، توان به تو داده شده است، اگر كمك نيز به تو شود. مرد گفت: مرادتان از كمك چيست؟

فرمود: توفيق. وي گفت: توفيق چه اثري دارد؟ فرمود: اگر موفق بودي، كار را انجام مي دهي. چه بسا يك كافر توانش از تو بيش تر است، ولي چون توفيق ندارد، به انجام كار نيك دست نيابد.[10]

امام باقر(ع) در مورد معناي لا حول و لا قوة إلاّ بالله مي فرمايد: معنايش آن است كه از معصيت خدا نمي توان دوري كرد مگر به ياري خدا و بر طاعت الهي توانايي نيست مگر به توفيق خدا.[11]

آن چه موجب جلب توفيق است، كسب رضايت الهي است. قرآن مجيد مي فرمايد: والذين جاهدافينا لنهدينهم سبلنا؛ كساني كه در راه ما تلاش مي كنند،آن را به راه هاي خويش هدايت مي كنيم.[12]

آن چه موجب سلب توفيق از آدمي مي شود، معصيت و نافرماني خداوند است. شخصي نزد اميرالمؤمنين(ع) آمد و گفت: چندي است كه از نماز شب محروم شده ام. حضرت فرمود: گناهانت، دست و پايت را بسته اند.1[13]

[6] تفسير نمونه،ج 19، ص 464.

[7] لغت نامة دهخدا، ج 5، ص 6261.

[8] هود (11) آية88.

[9] بحارالانوار، ج 5، ص 200.

[10] بحارالانوار، ج 5، ص 42.

[11] ميزان الحكمه، ج 4، ص 3605.

[12] عنكبوت (29) آية 69.

[13] بحارالانوار، ج 80، ص 127.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.